Perfect or Good Enough

Vi strävar alla, eller åtminstonde många av oss, mot att bli perfekta.Jag vet att jag iaf gör det.
Vi vill vara bäst i skolan/jobbet/sporten, vara snyggast/starkast/smalast, vi vill vara någon! Vi vill vara perfekt!
Men jag tänker säga, eller egentligen skriva, något till er just nu, eller okej, i meningen efter detta!
Om du strävar efter att bli perfekt så kan jag lova dig en sak. Du kommer få sträva efter det i hela dit liv och du kommer ändå inte att bli perfekt! För att vara och bli perfekt är något oändligt! Det finns inget stop på att vara perfekt. Det går inte att nå slutdestinationen i att vara perfekt! Vi säger att om du t.ex vill bli en perfekt fotbollsspelare. Du har kommit jättelångt och blivit jätteduktig, men när du är där så kommer det alltid gå att bli lite bättre! Förstår ni hur jag menar?

Det går alltså inte att nå perfektion! Du kommer aldrig kunna bli perfekt! Jag är ledsen om jag sårar dig, men jag vill bara vara ärlig! Jag kan säga att jag själv har tyckt att detta är jobbigt, för jag vill vara perfekt! Jag vill vara någon, någon som folk kan se upp till, någon som är bra på något, någon som kan uppnå bra saker.. och då måste man väl vara perfekt för att kunna vara det? Men hur mycket jag än vrider och vänder och försöker hitta en utväg till att bli perfekt så kommer jag aldrig att nå dit, och ärligt så är jag egentligen väldigt tacksam till det!

Det finns ett citat som jag tycker är väldigt bra, jag vet dock tyvärr inte vem som sagt det
" a perfect person is never real and a real person is never perfect "

Det finns inga perfekta människor, hur många perfekta människor du må tycka att du har sett. Men det finns människor, det hoppas jag att vi alla kan vara överens om? ;) Och som jag redan sagt, som människa kan du inte vara perfekt!

Men jaha, tänker du nu? Om jag inte kan vara perfekt, vem ska jag då vara? 
Du ska vara '' Good Enough'' (bra nog)! För ''Good Enough'' kan du vara hela tiden. Du är ''Good Enough'' genom att bara vara den du är! Genom att vara dig själv! Du skapades och föddes just precis så som du är! Och just precis så som du är duger!!

Du kan fortfarande ha mål och drömmar om att vara bra i skolan, bli en bra fotbollsspelare, bli fotomodell, you name it! Men sträva aldrig efter att bli perfekt! Var dig själv och var ''Good Enough''.Gör ditt bästa och det räcker!!!

Ska jag vara ärlig, hur svårt jag än har att tro detta om mig själv, så vet jag ändå någonstans, genom att jag bara är mig själv, genom att jag är good enough, så är jag någon. Jag kan vara någon som folk ser upp till, någon som är bra på något och någon som kan uppnå bra saker. Jag behöver inte vara perfekt för att göra/vara det. Och vet du, det kan du med!!!! Det är du redan!! Så snälla du som läser detta, ta till dig att du är ''Good Enough'' och att det är det ända du behöver vara, för hur mycket du än försöker sträva mot perfektion så kommer du aldrig att nå dit!

Jag skriver detta av kärlek och är inte ute efter och vill verkligen inte såra någon!! Om någon stöter sig av mitt inlägg så säg gärna till!!

Egentligen finns det hur mycket mer att säga och andra har och kan skriva och ta upp detta på ett bättre sätt, men jag kännde att jag ville skriva av mig.

Massor av kärlek och kram till er!
// Elisabeth




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Elisabeth Jonäll

live friendly, laugh often, love daily

RSS 2.0