De senaste dagarnas upptadering :)

Jag är nu hemma efter en riktigt härlig och skön vistelse i Ryggesbo, eller ja, jag kom hem igåreftermiddag men har inte riktigt hunnit skriva förän nu. Förlåt för det och för den dåliga upptadering dessa dagar. 

Eftersom jag skrev i fredags (nattuptaderingar från Sofia) lite över vad jag gjort dem dagarna så tänkte jag att jag inte skriver så mycket mer om dem nu.
Utan det blir från och med lördagen förra veckan till idag lördag i stora drag, inte så mycket i detalj.

Lördag 11 juli 2009

På dagen hände inte så mycket, strosa runt och hade det mysigt, umgådes med Jossan, hjälpte farmor med lite saker, började lite på en ny klänning. På kvällen då alla killar i huset åkte och fiska drog Farmor, Maria, Jossan, Hanna och jag iväh en sväng med bilen. Åkte först till ovanåkerskyrka och kolla på endel gravar, en massa släkt gravar och annat. Kolla bl.a på min morfars och jag kunde känna hur nära det var att jag skulle börja gråta då. Även om jag var ganska liten då han dog så kunde jag bara känna att jag sakande honom och ville att han skulle vara här. Jag tänkte på mormor hur hon har kämpat och så. Men jag viste i alla fall att morfar har det bra nu då han är i himlen. :)
Sen åkte vi till alftakyrka och kollade till några gravar där också.
Sen åkte vi till kiosken som tidigare hette Bettans men nu komme rjag inte ihåg vad den heter och köpte glas där. Farmor och Maria köpte korv men vi barn fick glass, hehe. Sen åkte vi hem, myste framför tv:n lite och så.

Söndag 12 juli 2009

Klockan 1 åkte jag på kalas för min kusin Kristin som fyllde 9 år, GRATTIS, och var där till halv fyra. Då blev jag skjutsad til borgen för att fira min underbara vän Emmas 19 års dag. GRATTIS älskade vän!! Du är så underbar!! <3
Det var jättemysigt och kul! :)
Vi fika och satt och prata, mysigt mysigt.
Runt halv 8 eller någongång då så blev jag hämtad av Maria och Ulf som skulle in på lillauset och hämta pizza och kebab som vi skulle äta sen. Då vi kom hem åt vi det och sen kolla vi på en film, vi hade i alla fall tur med väderet igen. Den var rolig och bra, lite konstig ibland men kul ändå.
Sen blev det sova för jag var så trött.

Måndag 13 juli 2009

Vaknade på morronen och gjorde lite på min klänning (att bero på klänning bilder på den andar kommer sen, jag råka sula bort det jag hade knäppt och kan inte knäpa ny just nu tyvärr.) Sen kom Nola, Andreas, Ida och Astrid. Nola skulle hjälpa till och bygga upp lite på timmerstugan som luggit så länge. Då umgådes jag först ett tag med Jossan, Ida och Astrid. Sen skulle Jossan åka hem. Så då var jag med Ida och Astrid ett tag. Det var riktigt kul. Kul att träffa dem igen, var så länge sen då kändes det som. Atsrid hade växt och blivit rätt så stor. Det babyaktiga börjar komma bort nu och hon bli mer vuxen. Sen åkte dem hem och vi rökte fisk och åt det. Sen hände det inte så mycket mer på dagen. Gjorde lite på min klänning och sen på kvällen kolla jag på lite tv och så med farmor. Fick hela sängen (dubbelsäng) för mig själv denna natt för Hanna var på kyrkan hela natten, wehoo :)

Tisdag 14 juli 2009 

På dagen hände inte så mycket. Var med Jossan och så. (Kan ju tilläggas att det var riktigt dåligt väder dessa dagar också, för dem som undangått det). Jobbade lite med min klänning även idag.  Den här klänningen kräver lite mer arbete, haha. Det jag gör nu är rätt jobbigt att göra så det tar tid, haha. Sen på kvällen kom det besök. Vi fika, skratta och umgådes. Sen då dem åkt kollade vi på allsång på skansen och kronprinsessan Viktorias födelsedag på tv:n. Sen belv det sov.

Onsdag 15 Juli 2009

Klockan 10 började vi det vill säga, Farmor, Hanna, Jasmin, Jossan och jag att städa brustugan (en väldigt gammal byggnad, den första i ryggesbo, den finns på deras gård). Vi sopa, damma av grejer och sådant. Det tog ca 2 och en halv timme för oss att göra det. Efter vi gjort det åkte vi ganska snart till Maria och Ulfs stuga och åt surströmming ( USCH! Vi som inte gillade det fick korv :) ) Senare på eftermiddagen så spelade vi lite fotboll och efter det så åkte vi alla och bada. Då vi kom hem så satte vi upp ett tält. Sen blev det typ tv och sov.

Torsdag 16 juli 2009

Var med Jossan med mera under dagen. Cykla även till pappas jobb och så hej till han. Stannade och plocka lite smultron till han. Henry och Anette var också där så sa såklart åcka hej till dem och dem fick också smultron. På kvällen så åkte jag med Maria, Ulf och Jakob på en älgsafari typ. Vi kollade efter älgar och andra djur. Vi hamnade även vid ett ställe där vi vandra lite. Var jättefint där. Har varit där tidigare, men kommer tyvärr inte ihåg nu vad det heter. Tror att fritids inriktigningen i barn och fritid brukar vara där. Det fanns blåbär där så jag plocka lite det. Tyvärr hade vi ingen vidare tur, så vi såg inga djur förutom myggor och sådant smått. Dåjag kom hem blev det typ sova på en gång.

Fredag-Lördag 17/18 juli 2009

På förmiddan så gick jag och Hanna till pappas jobb igen och plocka smultron och blåbär. Han var inte där då vi kom tyvärr, men då vi var påväg att gå hem så kom han. Då skulle vi springa och gömma oss för han men han såg oss så det gick ju inte så bra. Ni kan få se några bilder men tyvärr så blev det från min syrras mobkamera för min funkar inte så det kanske inte blir så jättebra bilder



Efter det så åkte vi och bada sen åkte jag med pappa hem då han slutade. Kom hem till Roteberg och plocka ur väskan och gjorde mig sig ordning för ''tjejkväll'' hos Sofia med Linda, Sanna och Sofia. Var riktigt trevligt och kul. Vi satt på deras altan åt chips, godis och dricka, lyssna till musik och dansa, om man nu kan kalla det, det, haha. Hoppade lute studsmatta och spela singstar. Riktgt härlig och kul kväll var det. Sov hos Sofia gjorde jag också. Tack Sofia! <3
Vi var vaken till typ 4 och sov till ca 9, vi båda lärade upp. Sofia skulle till söderhamn och jag på kalas. Åt frukost och gock hem till tio. Som sagt tack Sofia! Det var trevligt och mysigt! Kom hem städa rummet lite, tvätta håret och gjorde mig o ordning för kalas. Åkte på kalas till min farmor, GRATTIS! <3 Fika och umgådes med folk där till ca hlav fyra då vi åkte hem och jag och Sanna fick skjuts direkt till Ida och Josef där vi skulle ställa ordning inför ungdomssamlingen. Vi skulle köra fångarna på fortet. Det kändes kul att åka och göra odning så tidigt, kändes som om det var så bra förberett då. Sen klockan 7 kom ungdomarna och vi körde fångarna på fortet, åt korv och umgådes. Trevligt värre! Riktigt mysigt var det och kul! Tycker jag iaf. Blöt blev dem i alla fall på sista grenen, haha. Dem skulle frakta vatten genom hinkar gebom att kasa och göra olika hinder och till sist skulle det ner i ett rör.
Ja det var vekrligen en kul kväll. Det blev inte så sent. Runt hlav 11 så åkte vi hem. Och nu sitter jag här. JAg ska nog snart gå coh sova för jag är så trött. Har ju faktiskt bara sovit ca 5 timmar inatt, haha. Men får rakt skylla mig själv faktiskt, haha!

Förlåt att dagarna har blvit så röriga! förlåt verkligen! Grejen är den att jag tyvärr inte kommer ihåg riktigt vad som hände riktigt vissa dagar så då chansa jag lite och så. För jag vet att jag gjort vissa grejer. Då jag typ skrivit att jag umgådes och så kan jag ha gjort något annat också. Alltså under tiden jag varit hos farmor och farfar menar jag då såklart.

Hoppas ni förstod något av det jag skrev och att det inte blev allt för mycket stavfel och så.
Hade bra nu och sov gott!
KRAM!
/ E.J



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Elisabeth Jonäll

live friendly, laugh often, love daily

RSS 2.0