Hejdå vildmarksliv! - Hallå civilisationen!

Japp då var man äntligen hemma igen då, till civilistionen.
Kom egentligen hem runt 14.00 men jag har städat huset, packat upp, ducshat och sådant.
Det har verkligen vart hur kul som helst!
(Blir bilder sen, måste bara ladda batterierna så jag kan överföra bilderna, kameran dog igår :( )

Torsdag:
Vi börja med att vandra mot Timbso, vi blev grymt föresenade, började inte föräns halv 10. Vi gick och tog några pauser ibland. Runt 11 stannade vi och tog en längre paus. Lyssnade på en ''skogsgubbe'' som pratade om hans tid som skogsarbetare och om varg och björ. Möten han själv haft med björnar och sådant. Var riktigt kul att lyssna faktiskt och intressant. Sen fortsatte vi och kom fram i Timsbo runt hlav 1 kanske. Mat team 1 (Vi var i olika matgrupper, jag blev i mat team 3. Och gissa vad jag fick göra då? Jo, precis, frukost, haha, men det var okej!) gjorde i ordning mat, ris och kassler wok, och vi andra spea volleyboll, lata oss, spela fotboll med mera ett tag. (Vi gjorde mat ute, hur mycigt som helst! Och mat lagad ute. är alltid gott!) Efter maten blev det uppsättning av militärtälten, haha jag var bäst på det, eller inte då. Fick lite panik då hela den varma tältduken var över än, hehe. Senare på eftermiddagen middag, köttbullar och mos. På kvällen blev det lite olika lekar, även en liten lek om olika eldar. Man var i olika team och sen skulle man göra olika eldar i teamet, mitt team skulle göra en reflektorseld. Det använda till att torka surved och till att reflektera värme till tex ett vindskydd. (Får se bild sen, kan inte förklara hur den ser ut, hehe). Ännu senare på kvällen blev det korvgrillning (man bara äter och äter då man är borta på sådant här) och spökhistorieberättning, hehe.
Sen blev det sovdags, runt hlav 12 någonting.
Och hjälp vilken natt, haha!
Du som sovit i ett millitärtält vet hur kallt dte blir i ett sådant på nätterna om man inte eldar.
Men vi tänkte att det är så varm ute så vi klarar oss om vi bara eldar en stund. (Först tänkte vi ändå ha eldvakt utifall så vi kunde ha en eld hela natten. Men alla ville ha första passet så då funka ju inte det så bra, hehe.
Så läraren i vårat tält satt uppe och eldade till halv 2 sen så la hon sig och sov. Som vi hade bestämt. Men klockan 3 vakna en kompis till mig och frös hur mycket som helst, och då vakna en till kompis ( vill inte nämna några namn, hehe) och börja småskratta åt henne för hon tydligen såg rolig ut eller nåt sådant. Då började jag som också var vaken på grund utav att det var så otroligt kallt (jag sov med ett par byxor en tshirt och en tjock tröja, ändå frös jag som en tok),  också småskratta, för då jag är trött då skrattar jag åt vad som helst. ( Vi tre sov bredvid varandra) Sen vakna en annan kompis också och sa att nu gör jag eld. Vi vela ett tag och tänkte sen, men det kan du ju inte göra det kommer bli rök i tältet. Så sa han nu får ni bestämma er ska ni bli rökförgittade eller frysa ihjäl?
Han gjorde eld och som förutspått blev det rök i hela tältet. Det stank! Usch!
Sen kom han på att han lära ju ta ut kaminen och göra eld ute. Problemet var att han var så högljud att han väckte det andar tältet också. Vi kan också ha lite med saken att göra för vi skratta gabska mycket. Så nu var båda tälten vaken. (Jag kände mig verkligen hur dum som helst som skratta så mycket!)
Efter ca en och en halv timmes kaos var elden igång och vi la oss för att sova igen.
Vakna runt 6 igen och skulle upp hlav 7. Men somna om och vakna precis då jag skulle upp och göra frukost, så jag slapp bli väkt på ett jobbigt sätt, haha.

Fredag:
Vi gjorde fukost och åt det. Sen blev det till att packa ihop sovgrejerna och så. Sen blev det lite olika aktiviteter. Alltså sådana som dem ha där. Ta sig över saker, sammarbetsövnigar med mera, med mera. Det var hur kul som helst:)
Sen blev började lunchgruppen göra i ordning maten och vi andra packade ihop tälten. Sedan tog vi det lugnt en stund (tog det lugnt innebär, att dte inte var några andar aktiviteter och att vi sysselsatte oss själva med något.) tills dess att det var mat, hamburagare och bröd, denna gång. Riktigt gott. Sen blev det utvärdering av dessa två dagar och sedan hem.

Dessa dagar har verkligen varit hur kula som helst! Har bjudits på en massa roligheter. :)
Tyvärr så skrev jag väldigt avkortat nu. Lite på grund utav att jag rä så dålig på att återberätta något. Som ni märkt!
Klassen har blivit mycket med sammanvävd nu också tycker ja :)
TACK! Alla för dessa dagar!

Ikväll blir det till att vara bara hemma, ta det lugnt och så. Är lite halvseg sådär.
Men i morron blir det praise, YAY! :)

Ta tand om er!
KRAM!
/ E.J



Kommentarer
Matilda

Ja, visst var de här två dagarna jätteroliga! Ibland kanske det inte var roligt, men för det mesta var det jättebra ;D

2009-05-15 @ 21:35:23
URL: http://poptilda.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Elisabeth Jonäll

live friendly, laugh often, love daily

RSS 2.0