Sydafrika information :)

Då var Idol slut.
Tänkte jag skulle skriva och berätta lite om träffen vi hade igår om Sydafrika. är du inte intresserad att läsa så strunta i det ;P

Klockan 18.00 igår som jag berättade om så hade vi en sydafriak träff då vi pratade om sydafrika såklart.
Vi gick igenom restider, program och packlista.

Resetider:

Den 17 oktober så åker vi tåg från bollnäs till Arlanda kl 8.48 och det tåget kommer till Arlanda 11.09. Sedan får vi vänta till 14.45 då flyget till Paris går. Vi är framme i paris 17.25 och åker sedan till Johannesburg och är där 05.40 ( fattar inte riktigt jsut den biten, men det har våra lärare bra koll på :) ) 
Sen tar vi inrikesflyg till Bloemfontain 8.00-9.20

Sedan kommer vi bor på Emtonjeni Lodge. Som var älrigt fins som jag fattade det.

Sedan den 25 oktober kommer vi åke med en minibuss till Transkei.

Är där och bor där.

3 november åker vi med inrikesflyget från Umtata till Johannesburg mellan 16.05-18.35
Sedan åker vi med flyg via Amsterdam den 4 november 00.45-11.00.

Sen nu blir det lite krångligt för biljetterna blev lite konstigt bokade så. en grupp kommer bli kvar betydligt längre i Amsterdam än den andra gruppen. Den gruppen som åker först åker från Amsterdam 14.00 och kommer till Stockholm 16.05. Den gruppen som åker sist kommer åka med ett flyg som går 20.50 och är i Stockholm 22.55. 
Gissa vilken jag är i? 
Jag är i den som åker senare. Det kommer bli skojsigt det tror jag :). Kommer antagligen vara trött men så kan det vara, haha.

Program:

Vi kommer att ha 6 timmars praktik varje dag. Vi kommer delta och lära sig av allt i det dagliga arbetet på Our Place (aidshemmet som vi i skolan jobbar för). Vi kommer få klä, mata, leka och sjunga med barnen. Vi kommer få samtala med de vuxna boende och delta i de sysslor dem har som tvätta, diska och städa. De barn som går i skoaln ska skjutsas och hämtas då kommer vi få chans att se ur skolarna där funkar. Vid behov kommer vi också få delta i trädgårdsarbete och eventuella reparationer.

18 oktober: ''Landa'', packar upp och hälsa på på Our Place, Bloemfontain. 
19 oktober: praktik på Our Place
20 oktober: praktik på Our Place
21 oktober: praktik på Our Place
22 oktober: praktik på skolan Tsoseletso high school (en skola som våran skola har kontakt med)
23 oktober: praktik på Our Place
24 oktober: praktik på Our Place
25 oktober: resdag mot Transkei, vi studerar landsbygsutvecklingen
26 oktober: praktik i Coffe Bay med omgiving, vi besöker familjer i området. 
27 oktober: praktik i Coffe Bay 
28 oktober: praktik i Matakazini hjälpcenter
29 oktober: praktik i Matakazini hjälpcenter
30 oktiber: praktik på förskolan Khaya Letu på landsbygden
31 oktober: praktik i Coffe Bay med omgivning
1 november: praktik i området
2 november: praktik i området
3 november: packar och reser.

Då vi är i Transkei, Coffe Bay kommer vi att hjälpa till med hjälpverksamhet och besöka statliga skolor där. Under dagarna i Transkei kommer vi att få delta i det pedagogiska arbetet i förskolor och på barnhem. Vi kommer at få vara med om att dela ut mat och kläder och delta i det dagliga arbetet i community centrets verksamhet som innebär allt från stimulerande aktiviteter för barnen till matlagning och odling.

Åh, när jag får läsa allt det här så blir jag så lycklig! Det ska bli så otroligt UNBELIVEBLE fantastikt att få komma ut. Alltså det finns inte ord. Detta är mnågot som jag vekrligen drömmer om att få göra. Åh Gud jag bara tackar dig för denna chans! Tack Gud! 

Packlista:
(Går att följa, men behöver inte ha med allt)

Liten väska gäller!!  Handbagage storlek typ som en träningsbag, alltså då inte en hockey trunk utan en mindre, går även att ha en liten till incekningsväska. Ska bli riktigt intressant och kul att se hur det kommer gå med detta. Men jag rä taggad till att försöka packa smart och lite! 

Tänka på att ha anständig klädsel!

Bekväma skor, snygga skor? - blir nog ett par sandaler och kanske ett par balerina skor. Men tror att det bara blir sandaler.

Snyggt ombyte
3-4 t-shirts
shorts, kjol, byxor
varm tröja
pyjamas/mysdress
5 ombyten underkläder
vindjacka

1 pocketbok - vi kommer att ha många kvällar lediga.
1 spel
solglasögon
sjal,keps
badkläder, inte bikini!!
liten handduk
tvättlapp
medciner
necessär, små flaskor!!
hanssavetter
handsprit?
solkydsfaktor 30+
Y3! - ett tvättmedel, vi kommer tvätta våra kläder för hand.

Ja det var vad vi gick igenom igår. Jag började nästan grina igårkväll då vi satt och prata, jag kom att tänka på allt då och det kändes så overkligt! 
Jag längtar så grymt, inga ord kan beskriva vad jag känner känns det som! 
Förlåt att jag tjatar så mycket om denna resa. känns som om jag gör det och jag vill inte vara jobbig! 
Men jag kan inte förstå det!! 
(Vill gärna ha detta sparat också sen därför har jag det som en egen kategori)
Jag önskar alla skulle kunna få chansen att göra detta! 

Men nu ska jag gå och göra kväller, är grymt trött! 
Ska försöka fixa mer med designen i morron, inget ville funka nu :/

Sov gott alla! 
KRAM!
/ E.J



  
 



Kommentarer
Mamma

Om någon blir sjuk kan jag ju följa med!!!!Eftersom jag är så bra på språk.

2009-09-18 @ 14:46:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Elisabeth Jonäll

live friendly, laugh often, love daily

RSS 2.0