Att döma folk

Vet ni något som vi människor tenderar att vara bra på?
Jo det är just det, vi tenderar att bli väldigt duktiga på att döma folk. Vi dömer utifrån hur dem ser ut, eller hur dem inte ser ut, vad dem gör eller vad dem inte gör med mera, med mera. Utan att veta hur det egentligen är.
Och ska jag säga min menning. Jag är rätt less på det. Jag är less på att bli dömd och jag är less på att döma. Många gånger kanske vi egentligen inte menar att döma en människa. Men det blir som att vi gör det ändå, det kommer utan att vi egentligen vill döma.

För såhär, om vi inte vet något om en människa, om vi egentligen inte alls vet vad den varit med om, eller varför den gjort, gör eller ser ut som den gör så varför ska vi då döma? Vi är inte rättfärdigade till att döma. Vi är inte rätt personer till det. Visst kanske det är många som gör fel saker men det är inte upp till oss att döma dem.

Det är så lätt att då man möter en människa på gatan att tänka ''åh den är så'' bara för att den ser ut på ett vist sätt, utan att egentligen känns den personen eller veta om det verkligen är så.
Ett litet råd från mig. Sluta döma människor, du mår bara själv dåligt av det! Möt alla männsikor med respekt och lär känna dem innan du yttrar dig något om den personen eller fråga den personen varför den är si eller så. Istället för att bara döma den. Tar vi oss tiden att lära känna en människa så märker vi ofta att personen inte alls var så som vi trott.

Jag vet att det är lätt att döma, men jag tänker försöka bli bättre på att inte göra det!

Kram!
/ E.J


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Elisabeth Jonäll

live friendly, laugh often, love daily

RSS 2.0